loading...
سایت خبری مریا
admin بازدید : 331 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری (fars)، در حالی که اظهارنظرهای ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن ادامه دارد، یکی از حامیان «دونالد ترامپ» و چهره تلویزیونی با سابقه در آمریکا گفت: «عربستان سعودی در خاورمیانه دشمن ما است و ما دشمن‌مان را عوضی گرفته‌ایم».

«جرالدو ریورا» کارشناس و مجری برجسته شبکه فاکس‌نیوز سه شنبه شب به وقت واشنگتن، به عنوان کارشناس برنامه ویژه این شبکه درباره ایران دعوت شد تا درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران صحبت کند.

او که یکی از حامیان سرسخت «دونالد ترامپ» محسوب می‌شود، در این برنامه گفت که عربستان سعودی دشمن ایالات متحده در منطقه غرب اسیا است و منشا همه مشکلات است.

ریورا البته مدعی شد: « شکی نیست که این تحریم‌ها گزنده است و به هدف خود که کشاندن ایران به میز مذاکرات هسته‌ای است، موفق خواهد بود و فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور ترامپ باید ایده دیدار با (حسن) روحانی را پیش ببرد. من اینکه او (ترامپ) با این افراد دیدار رو در رو داشته باشد را دوست دارم. به نظرم او یک توانایی بینظیر و خارق العاده در مذاکرات رو در رو دارد».

این کارشناس باسابقه آمریکایی سپس گفت: اما من فکر می‌کنم که کل سیاست ما درباره ایران، سیاستی ورشکسته است، ما در خاورمیانه کاملا دشمن‌مان را عوضی گرفته‌ایم. تجربه من از دهه‌ها پوشش و مخابره گزارش‌ها درباره جنگ‌ها، اذیت و‌ آزارها و اقدامات شر عربستان سعودی را نشان می‌دهد، ربایندگان هواپیماها در (حملات) ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی بودند، آنها داعش هستند، آنها القاعده هستند، آنها الشباب هستند. این سنی‌ها و عربستان سعودی هستند که مشکلات واقعی هستند. به نظر من، ما می‌توانیم با ایرانی‌ها تعامل کنیم. سعودی‌ها ما را خریده‌اند، سعودی‌ها سیاست خارجی ما را خریده‌اند».

 

اظهارات ریورا در حالی مطرح شد که او پیش از این هم یک بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ گفته بود که عربستان و تفکرات افراطی‌این کشور، بزرگترین تهدید برای آمریکا است.

او که در یک برنامه جنجالی در شبکه فاکس نیوز صحبت می‌کرد، به مجری این شبکه گفته بود: «منشا تمام شرارت‌ها عربستان سعودی است. مهاجمین یازده سپتامبر چه کسانی بودند؟ بگذار حرفم را تمام کنم. همه آن‌ها از عربستان سعودی بودند (جزئیات بیشتر).


ترامپ و «جرالدو ریورا» کارشناس و مجری با سابقه آمریکایی

انتهای پیام/م

منبع : farsnews
admin بازدید : 307 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، دولت آلمان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که برلین از آمریکا انتظار دارد هنگام اعمال تحریم‌ها علیه ایران، منافع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز درنظر بگیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، خانم«اولریک دِمِر» معاون سخنگوی دولت آلمان در نشست خبری گفت: «ما انتظار داریم ایالات متحده، منافع کشورهای اروپایی را هنگام اعمال تحریم، در نظر بگیرد».

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی (Passauer Neue Presse) گفت: «منزوی کردن ایران می‌تواند باعث تقویت نیروهای رادیکال و افراطی شود. آشوب در ایران نیز مانند آنچه که در عراق و لیبی تجربه کردیم، باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود».

ماس مجددا با «اشتباه» توصیف کردن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، توضیح داد: «کسی نمی‌گوید این توافق کامل بود ولی بهتر از نداشتن هیچ توافقی بود. ما برای (زنده نگهداشتن) برجام می‌جنگیم زیرا منافع امنیتی ما در آن است».

 اتحادیه اروپا روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، از اجرایی شدن نسخه به روز شده قوانین مسدود ساز تحریمی، برای مقابله با این تحریم‌ها، خبر داد. (جزئیات بیشتر)

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را «عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و گفته است که انتظار می‌رود ایران به «اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 307 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، شرکت دانمارکی «هالدور توپسو»، یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید کاتالیزورهای صنعتی روز چهارشنبه اعلام کرده به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجبور به اخراج حدود ۲۰۰ نفر از مجموعه ۲۷۰۰ نفری کارکنان خودش است. 

به نوشته رویترز، این شرکت دانمارکی در بیانیه‌ای گفته احیای تحریم‌های آمریکا شرایط را برای مشتریان این شرکت، جهت تأمین مالی پروژه‌های خود در ایران «بسیار دشوار» کرده است. 

«بیرن کلاوزن»، مدیر عامل این شرکت در بیانیه‌ای تصریح کرده است: «می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که توپسو، همچنان یک شرکت رقابتی با ظرفیت‌های قابل توجه برای رشد باقی خواهد ماند.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، با توجه به وضعیت فعلی، متأسفانه باید با بعضی از همکارانمان خداحافظی کنیم.»

برجام تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. 

انتهای پیام/ 

منبع : farsnews
admin بازدید : 290 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، شیخ «خالد الملا» رئیس جماعت علمای عراق  با اشاره به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران، تحریم‌ها و محاصره اقتصادی کشورها را نسخه وحشیانه جنگ نظامی توصیف کرد.

وی در یادداشتی که در پایگاه خبری «الآفاق» منتشر شد، نوشت: جنگ دوگونه است. جنگ نظامی که طی آن ارتش‌ها مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و در نهایت کسی که قدرتمندتر و باکفایت‌تر است پیروز می‌شود یا خداوند هر کس را که بخواهد کمک و به او عزت می‌بخشد یا هر کس را که بخواهد ذلیل می‌گرداند.

خالد الملا در ادامه نوشت: جنگ دیگر، که جدی‌تر و کشنده‌تر است و اغلب نسخه قبیح تر از جنگ نظامی است و ملت‌ها و جوامع بشری را هدف قرار می‌دهد بدون هیچ رویارویی نظامی، است و به اختصار می‌تواند آن را مجازات جمعی ملت‌ها شامل زن و مرد و پیر و بیمار و ناتوان و ...عنوان کرد. ما در عراق تلخی این نوع جنگ را چشیده‌ایم.

رئیس جماعت علمای عراق تاکید کرد: بیش از یک دهه ما محاصره تحمیلی ظالمانه را تجربه کردیم و به خوبی معنای واژه «محاصره» یا «تحریم‌ها» را درک می‌کنیم..امروز نیز یک کشور مسلمان همسایه ما در حال تجربه این امر وحشتناک است که گفته می‌شود جایگزین مقابله نظامی با آمریکا است.

وی افزود: قطعا این نخستین‌بار نیست که آمریکا می‌گوید، بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کند اما این‌بار خشونت‌بار تر و بی رحمانه‌تر است؛ در حالی که هیچ توجیهی برای این مسئله نیست و جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهداتش در قبال جامعه بین‌الملل درباره برنامه‌‌ هسته‌ای پایبند مانده است.

شیخ خالد الملا تاکید کرد که عراق مشترکات زیادی با ملت ایران دارد که دین اولین آن است. همسایگی، تاریخ مشترک و منافع مشترک از دیگر مسائلی است که این دو ملت را کنار یکدیگر نگه می‌دارد. زمانی که ما در شرایط دشوار و دردناکی بودیم، ایران در حمایت از ما پیشتاز بود و در زمانی که آمریکا از ما روی برگردانده بود، این کشور تنها طرفی بود که به کمک ملت عراق شتافت. 

در پایان این یادداشت آمده است: ایران از جنبش‌های آزادی‌خواه در فلسطین، لبنان، یمن و سوریه حمایت می‌کند و مقابل کلیه تلاش‌های موجود سلطه‌طلبانه، صهیونیسم و تروریسم ایستاده است...امروز نیز اردوگاه‌های مقاومت با تکیه بر پایداری ملی و حمایت ایران ایستاده‌اند و ما امیدواریم که محاصره علیه ملت ایران مانند محاصره‌ای که از ما رفع شد، در هم بشکند و پایان یابد.

«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق نیز اعلام کرده است که برای بغداد دشوار است که بخواهد با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران همراهی کند.

«حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق نیز مخالفت خود را با تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده است و نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز اعلام کرده است که موضعش در قبال این تحریم‌ها همسو با موضع دولت مرکزی عراق است.

رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 187 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، وزارت دارایی آلمان روز چهارشنبه برخی گزارش‌ها درباره اینکه این وزارتخانه به ایران اجازه خارج کردن ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد خود را از حساب‌های بانکی در آلمان خواهد داد، تکذیب کرد. 

به گزارش رویترز، وزارت دارایی آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش‌های رسانه‌ای درباره آزادسازی این وجوه از طریق اداره گمرگ، دقیق نیستند. فرایندهای بازرسی هنوز تکمیل نشده‌اند.»

روزنامه آلمانی Die Zeit روز چهارشنبه گزارش داده بود واحد اطلاعات مالی وزارت دارایی آلمان به این جمع‌بندی رسیده که انتقال این پول به ایران با قوانین آلمان در زمینه تروریسم تناقضی ندارد. 

دولت آمریکا و سفیر این کشور در برلین، در راستای کارزار فشار علیه تهران بعد از خروج از برجام لابی‌گری‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از انتقال این وجه نقد از بانک تجاری اروپایی-ایرانی (Europäisch-Iranische Handelsbank) انجام داده‌اند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ۱۳ مردادماه خبر داد بانک مرکزی آلمان قوانین پولی خود را برای جلوگیری از نقل و انتقالاتی که «تهدیدی برای روابط مهم آلمان با بانک‌های مرکزی و موسسات مالی کشورهای ثالث به شمار می‌روند»، تغییر داده است. 

بر اساس این قانون، بانک مرکزی آلمان می‌تواند به تراکنش‌های مالی با حجم بالا که می‌تواند به «پول‌شویی» یا «تأمین مالی تروریسم» مرتبط شود، ورود کند و جلوی آن را بگیرد؛ همچنین اگر بانک مرکزی آلمان به این نتیجه برسد که بانک آلمانی، تضمین کافی برای عدم سرازیر شدن پول انتقالی به سمت تروریست‌ها نگرفته، می‌تواند جلوی پرداخت را بگیرد.

با آنکه در پیش‌نویس قانون جدید اشاره‌ای به نام ایران نشده، رسانه‌ها به طور گسترده گزارش دادند که این قانون مانع انتقال ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد ایران خواهد شد.

سفارت آمریکا در برلین چند روز پیش تأکید کرد انتظار دارد آلمان به موجب قوانین جدید بانک مرکزی این کشور از انتقال این وجه نقد جلوگیری کند.

روزنامه آلمانی Die Zeit در گزارش چهارشنبه نوشته واشنگتن، آلمان را تهدید کرده در صورت انتقال وجه مورد نظر بانک مرکزی این کشور را تحریم خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

منبع : farsnews
admin بازدید : 211 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، سخنگوی کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت شرکت‌ها آزادند درباره ادامه فعالیتشان در ایران در بحبوحه تحریم‌های آمریکا تصمیم بگیرند.

«مینا آندریوا»، سخنگوی این کمیسیون همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا، قوانین مسدودساز تحریمی را به منظور حمایت از شرکت‌های این اتحادیه در برابر آثار فرا سرزمینی تحریم‌های آمریکا فعال کرده است.

قوانین مسدودساز شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند ظرف ۳۰ روز پس از آنکه به واسطه آثار فراسرزمینی تحریم‌های اتحادیه اروپا متحمل خسارت شدند، شورای اروپا را در جریان قرار دهند. شرکت‌های اروپایی همچنین از رعایت آثار فراسرزمینی تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز، منع شده‌اند. علاوه بر این، این قوانین احکام دادگاه‌های خارجی که بر اساس آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا وضع شده باشند را در اتحادیه اروپا بی‌اثر می‌کند. 

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی کمیسیون اروپا در یک نشست خبری گفت: «طبق قوانین مسدوساز، فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا آزادند کسب و کارهای خودشان را همان‌طور که مناسب می‌بینند و مطابق با قوانین این اتحادیه و قوانین ملی پیش ببرند.»

وی اضافه کرد: «این به معنی آن است که آنها آزادند انتخاب کنند درباره شروع، ادامه یا توقف کارشان در ایران و درباره ورود به بخش اقتصادی این کشور بر اساس ارزیابی خودشان از وضعیت اقتصادی آنجا تصمیم بگیرند.»

سخنگوی کمیسیون اروپا تصریح کرد: «هدف قوانین مسدودساز دقیقا تضمین این است که این نوع تصمیم‌گیری‌های تجاری آزاد باقی می‌مانند.»

برجام تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. 

انتهای پیام/ 

منبع : farsnews
admin بازدید : 178 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، ارتباطات میان «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «رودی جولیانی»، وکیل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با اعضای فرقه تروریستی منافقین، شاید دیگری خبری نباشد که چندان جلب توجه کند. 

اما اسناد دولت آمریکا که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند غیر از بولتون و جولیانی برخی از دیگر حلقه نزدیکان ترامپ هم با اعضای گروهک تروریستی منافقین مراوده دارند. 

این اسناد گواه تازه‌ای هستند که نشان می‌دهند واشنگتن در حالی کشورهای ناهمسو با سیاست‌های این کشور را به «حمایت از تروریسم» متهم می‌کند که نزدیکان رئیس‌جمهورش با یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های جنایت‌پیشه ارتباط دارند.

پیش از این خبرگزاری (fars) بر اساس اسناد وزارت دادگستری آمریکا گزارش داده بود «بولتون» و «جولیانی» بعد از مراسم تحلیف ترامپ دست‌کم ۵ بار با اعضای فرقه منافقین دیدار کرده‌اند.

این اسناد را گروهک تروریستی منافقین طبق مفاد قانونی موسوم به «قانون ثبت عوامل بیگانه» به وزارت دادگستری آمریکا تحویل داده است.

این قانون، اشخاص یا  گروه‌هایی که برای منافع دولت‌های خارجی در واشنگتن لابی‌گری یا فعالیت می‌کنند را ملزم می‌کند فعالیت‌ها و منابع مالی خود را به صورت شفاف گزارش کنند.

مرور همین اسناد نشان می‌دهند اعضای گروه تروریستی منافقین طی دو سال گذشته دست‌کم ۴ دیدار هم با نزدیکان ترامپ داشته‌اند که قبلاً گزارش نشده است. 

این افراد، در دوران انتقال قدرت جزو تیم ترامپ بوده‌اند و یا از جمله مشاوران او در زمینه مسائل ایران هستند. 

پایگاه خبری-تحلیلی The Young Turks (ترک‌های جوان) که اسناد جدید را گزارش داده نوشته جنجالی‌ترین این دیدارها مربوط به دیدار «ولید فارِس» با منافقین بوده است. «فارِس» در دوران رقابت‌های انتخاباتی، مشاور ترامپ در امور مبارزه با تروریسم و مسائل غرب آسیا بود. 

اسناد وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهند «فارِس» بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات در نوامبر سال ۲۰۱۶ دست‌کم در دو نوبت با منافقین دیدار کرده است. 

گروه‌هایی که فعالیت‌هایشان را طبق قانون برای وزارت دادگستری آمریکا مشخص می‌کنند بایستی شرح دیدارها و آن فعالیت‌ها را نیز ذکر کنند، اما منافقین از عبارت‌هایی مبهم و نامشخص برای توضیح درباره دستور کار آن نشست‌ها استفاده کرده‌اند.

در یکی از این دیدارها که مربوط به ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷ است (بیش از یک هفته بعد از تحلیف ترامپ)، درباره «اوضاع در ایران و خاورمیانه» گفت‌وگو شده است.

«کنث بلکول»، که نقش نظارت بر مسائل داخلی در تیم انتقالی ترامپ را به عهده داشت و بعدا جز کمیته تحقیق وی درباره تخلفات انتخاباتی شد از دیگر نزدیکان ترامپ بوده که روز ۳ اکتبر ۲۰۱۳ با اعضای منافقین دیدار کرده است. در این دیدار درباره «قطعنامه سازمان ملل در انتقاد از نقض حقوق بشر در ایران» گفت‌وگو شده است. 

یک سند دیگر وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید در نشستی به تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۷ یکی از گردانندگان نشستی بوده که منافقین برگزار کننده آن بوده‌اند. 

دیگر عضو نزدیک به ترامپ که چنین دیدارهایی داشته «مایکل موکاسی»، از شرکای حقوقی قدیمی جولیانی بوده است. پسر موکاسی، «مارک» یکی از کسانی بوده که ترامپ او را برای جایگزینی دادستان کل منهتن در نظر گرفته بود.  مارک و مایکل هر دو عضو کمیته مشورتی جولیانی در ستاد انتخاباتی ترامپ بوده‌اند. 

سندهای جدید نشان می‌دهند ماکیل موکاسی بعد از مراسم تحلیف ترامپ دو بار با اعضای منافقین دیدار کرده است. 

نفر چهارم «مایکل لدین»،  مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا و از چهره‌های برجسته محافظه‌کار است.  لدین از دوستان نزدیک و مشاور «مایکل فلین»، اولین مشاور امنیت ترامپ است. 

او بعد از تحلیف ترامپ دو بار با اعضای منافقین دیدار کرده؛ یک بار ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ و بار دوم ۱۹ آوریل ۲۰۱۸.

گروه تروریستی منافقین در سال ۲۰۱۲ در حالی از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا خارج شد که به گواه تحقیقات مختلف در خود آمریکا تغییری در سلوک فرقه‌گونه و خصلت‌های تروریستی این گروه صورت نگرفته بود.

همچنین تحقیقی که وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۱ انجام داده بود نشان می‌داد که این گروه به دلیل انجام جنایت‌های تروریستی و حمایت از دشمن در جنگ ایران-عراق مورد تنفر تمامی اقشار جامعه ایران قرار دارد. 

شبکه خبری ان‌بی‌سی هم در مستندی در خردادماه سال جاری، این گروه را یک «فرقه خشن و خطرناک» توصیف کرده و از سرازیر شدن پول‌های عربستان به سمت آن پرده برداشته است.

علی‌رغم این شواهد،  «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز ۳۱ تیرماه در اقدامی بی‌سابقه آشکارا به حمایت از گروه تروریستی منافقین پرداخت و یکی از مطالب منتشر شده توسط این گروه را بازنشر کرد. 

حساب تایید شده توییتر نماینده آمریکا در سازمان ملل، یکی از توییت‌های صفحه گروهک تروریستی منافقین را که در آن بخشی از سخنرانی هیلی درباره شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده را بازنشر کرده است.

پیش از این مقام‌های دولت آمریکا، با علم به نفرت مردم ایران از منافقین، تلاش می‌کردند به صورت علنی روابط خود با این گروهک را اعلام نکنند. اما در دولت جدید آمریکا حضور افرادی مانند «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی و «رودی جولیانی» وکیل رئیس‌جمهور آمریکا، موجب شده تا منافقین روابط نزدیک‌تری با کاخ سفید داشته باشند.

بررسی‌های خبرنگار بین‌الملل (fars) در خرداد ماه سال جاری نشان داد «جان بولتون» بابت شرکت در یکی از همایش‌های گروهک تروریستی منافقین در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۴۰ هزار دلار دریافت کرده است. 

اظهارنامه مالی که «دفتر امور اخلاقی دولت ایالات متحده آمریکا» آن را ژانویه ۲۰۱۸ برای «جان بولتون» تهیه کرده نشان می‌دهد وی برای شرکت در نشست گروهک تروریستی منافقین که سال قبل‌تر در پاریس برگزار شده، ۴۰ هزار دلار به عنوان «کارمزد سخنرانی» دریافت کرده است.

انتهای پیام/ 

منبع : farsnews
admin بازدید : 204 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، «غلامعلی خوشرو»، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در یادداشتی برای روزنامه گاردین، تحریم‌های آمریکا را نقض آشکار قوانین بین‌الملل خواند. 

«خوشرو» در این یادداشت با اشاره به هشدارهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای دیگر درباره تجارت با ایران نوشت، اولین بار است که یک عضو شورای امنیت سازمان ملل دنیا را بابت پایبندی به قطعنامه این شورا و نه نقض آن، تنبیه می‌کند.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل متحد، آمریکا اقدام به مجازات ملتها در سراسر جهان کرده است: نه به دلیل نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بلکه به دلیل پایبندی به آن. قطعنامه ۲۲۳۱ با اجماع در شورای امنیت توسط همه اعضای دائم (از جمله خود آمریکا) به تصویب رسید.

پس از اینکه آمریکا بیش از یک سال برجام را با باج خواهی و تقاضای امتیازات یک جانبه هسته‌ای  و غیر هسته‌ای به گروگان گرفته بود، سرانجام در روز  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، دولت ترامپ از برجام خارج شد. همزمان ترامپ با امضای یک فرمان ریاست جمهوری تحریم‌های معلق شده توسط برجام را مجدداً برقرار کرد . در نتیجه، توافقی که حاصل مذاکرات گسترده و فشرده در بیش از یک دهه گذشته بود و با قطعنامه ۲۲۳۱  مورد تایید جهانی قرار گرفت، اکنون با اجرایی شدن اولین دور از تحریم های آمریکا در این هفته، در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

قطعنامه ۲۲۳۱ بر «تقویت و تسهیل توسعه روابط تجاری و اقتصادی عادی با ایران » به عنوان بخش اساسی از برجام تاکید می‌کند و از همه دولتها می‌خواهد که آن را اجرا کرده و دسترسی ایران به تجارت، تکنولوژی، تامین مالی و انرژی را تضمین نمایند و از اقداماتی که برجام را تضعیف می کند، بپرهیرند. آمریکا به همراه سایر مشارکت کنندگان در برجام، متعهد شده است که از اعمال سیاست‌هایی که  قصد آن مزاحمت مستقیم یا غیر مستقیم بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران باشد، اجتناب کند. با وجود این اکنون دولت ترامپ کلیه کشورهایی  را که با ایران بر اساس تعهدات خود همکاری اقتصادی می‌کنند هدف قرار داده است.

خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، نقض اساسی تعهدات حقوقی این کشور براساس منشور ملل متحد است که مستوجب مسئولیت بین المللی است. جامعه بین المللی باید در مقابله با این تهدیدات و تعرض به نظم حقوقی بین المللی بایستد.

اقدام دولت ترامپ از طریق تهدید به انتقام گیری اقتصادی از کشورهایی که به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه می دهند، به معنای استفاده از اقتصاد این کشوربه عنوان یک سلاح است.

این اقدام مقابله با دیپلماسی و چند جانبه گرایی است، یک دعوت اشکار به تقابل و نه همکاری، و یک دعوت عام برای توسل به منطق زور است به جای توسل به قدرت منطق. دولت ترامپ به دلیل  این رفتار تهدیدکننده و بی پروا، مسئول پیامدهای مخرب آن خواهد بود، و لذا این دولت باید برای نقض اساسی و آشکار تعهدات خود بر اساس برجام، و نتایج اقدام متخلفانه خود مغایر با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل و به دلیل خسارت‌ها و آسیب های غیر قابل بازگشت به ایران و روابط تجاری آن مسئول شناخته شود.  

در حالی که آژانس انرژی اتمی در ۱۱ گزارش دوره‌ای خود پایبندی ایران را  تایید کرده است، عملکرد آمریکا قبل از خروج این کشور از برجام و از آغاز مخرب بوده است . اقدامات آمریکا نقض آشکار و مستمر متن و روح و هدف  برجام بوده است . نهادها و آژانس‌های زیر مجموعه دولت آمریکا فعالانه و به طور مستمر شرکت‌ها را ازانجام  هر گونه فعالیت اقتصادی با ایران منع می‌کرده و از این کار دلسرد می کردند.

خروج دولت ترامپ از  برجام یک فاجعه برای دیپلماسی چند جانبه بوده   و زخم عمیقی بر اعتبار ابتکارات دیپلماتیک مشابه در آینده  خواهد بود. شبح  یکجانبه‌گرایی افراطی، خودکامگی مطلق و عدم مشارکت در نهادهای اساسی جهانی ، نه  تنها ایران بلکه کل ملت ها را تهدید می‌کند . در این مقطع زمانی رهیافت راضی کردن ترامپ به امید اینکه این طوفان نیز سپری شود، رهیافتی پایدار محسوب نمی‌شود. بر این باور هستیم که هر یک از اعضای جامعه بین‌المللی وظیفه دارند که در مقابل بی قانونی و عدم رعایت حاکمیت قانون در روابط بین الملل ایستادگی کند، بویژه از طریق بی اثر کردن چنین اقدامات غیر مسئولانه و مسئول شناختن طرف قانون شکن به دلیل نتایج اقداماتش .

انتهای پیام/ 

منبع : farsnews
admin بازدید : 167 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، «جوزف ووتل» فرمانده نیروهای آمریکا در غرب آسیا گفت رزمایش دریایی هفته گذشته ایران در خلیج (fars) و نزدیک تنگه هرمز، پیامی به واشنگتن در ارتباط با بازگشت تحریم‌ها بود.

ووتل شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در پنتاگون، اذعان کرد که ایران در جریان چنین رزمایشی با حضور حداقل 100 فروند شناور تندرو، توانمندی‌های ناظمی خود را به رخ کشید.

به نوشته وبگاه «استارز اند استریپز» وی توضیح داد: «برای ما کاملا آشکار است که آنها (ایران) قصد داشت از این رزمایش برای ارسال پیامی به ما استفاده کند. این در حالی است که ما به زمان تحریم‌ها نزدیک می‌شویم، آنها نیز توانمندی‌هایی (نظامی) دارند».

او همچنین افزود که در جریان این رزمایش، هیچ برخورد ناامن یا غیرحرفه‌ای بین نیروهای ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج (fars) رخ نداد.

این مقام نظامی آمریکایی با متهم کردن ایران به اقدامات ثبات‌زدا در غرب آسیا، افزود: «ما از اتفاقات جاری در منطقه آگاه هستیم و آماده‌ایم تا از خود دفاع کنیم».

ووتل با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره قدرت ایران برای بستن تنگه هرمز، گفت: «آنها این توانایی را دارند که در این تنگه مین (دریایی) بریزند، قایق‌های انفجاری مستقر کنند یا از موشک و رادار (برای بستن آن)‌ استفاده کنند».

وی اما اذعان کرد که نیروی دریایی ایران، توانایی نظامی وسیعی دارد که می‌تواند برای نیروهای آمریکایی در منطقه مشکل‌زا شود: «البته ما نیز توانمند هستیم. ما معمولا تمرینات خنثی‌سازی مین را در منطقه اجرا می‌کنیم».

 

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 295 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، گزارشی که یکی از آژانس‌های زیرمجموعه دولت آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرده، نشان می‌دهد که کاخ سفید درباره میزان اثربخشی تحریم‌های یکجانبه نفتی علیه ایران با ابهام مواجه است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده که بازوی تحلیلی وزارت انرژی آمریکا به شمار می‌آید، در گزارش هفتگی خود درباره وضعیت بازار نفت، در مورد آثار خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران و احیای تحریم‌های یکجانبه نفتی، نوشته است: «چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نفت در ماه آگوست نمایانگر خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و طرح احیای تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی است که با ایران تجارت می‌کنند.»

این گزارش می‌افزاید: «تحریم‌ها احتمالا بر بخش نفت ایران اثرگذار خواهد بود و تا پایان سال ۲۰۱۸ تولید و صادرات نفت خام ایران را کاهش می‌دهد. درباره میزان نفت خام ایران که به واسطه تحریم‌های ایالات متحده از بازار کسر می‌شود، عدم قطعیت وجود دارد.»

گزارش این اداره تحلیلی وزارت انرژی آمریکا هشدار داده که نبود منابع مازاد نفت خام در بازار و عدم اطمینان درباره وضعیت صادرات نفت ایران، ونزوئلا و لیبی در ماه‌های آینده، می‌تواند قیمت نفت را به میزان «قابل توجهی» افزایش دهد.

به گفته این گزارش، خروج آمریکا از برجام همین حالا هم اثر خود را بر قیمت نفت گذاشته است و «افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ به میزان قابل توجهی نتیجه اختلال‌های از پیش برنامه‌ریزی نشده و انتظار از دست رفتن بخشی از تولید نفت خام ایران تا پایان سال به دلیل احیای تحریم‌ها است.»


پیش‌بینی میزان مازاد تولید نفت خام اوپک

 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دستور احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را صادر کرد. دور نخست این تحریم‌ها که عمدتا مربوط به ممنوعیت فروش صادرات فلزات گرانبها به ایران و همکاری در صنعت خودرو بود، سه‌شنبه این هفته بار دیگر برقرار شد. مرحله دوم تحریم‌ها که صنعت نفت و گاز ایران را هدف گرفته، دی ماه امسال اجرایی می‌شود.

با این وجود، بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسند و تلاش می‌کنند که به روابط تجاری با ایران ادامه دهند. چین و هند که دو مشتری عمده نفت خام ایران هستند هم موضع مشابهی گرفته و گفته‌اند که به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند. دو مقام آمریکایی این هفته اعلام کردند که پکن درخواست واشنگتن برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرده است. دهلی هم گفته در تلاش است تا برای ادامه واردات نفت از ایران از آمریکا معافیت دریافت کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در حالی به اثر خروج آمریکا از برجام بر قیمت نفت اذعان کرده که ترامپ چندی پیش مدعی شد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عامل افزایش قیمت نفت است. قیمت سوخت خودرو یکی از عوامل اثرگذار در انتخابات در آمریکاست و روسای‌جمهور آمریکا تلاش می‌کنند این قیمت را تا حد امکان پایین نگه دارند. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط قیمت گازوئیل در آمریکا هفته گذشته حدود یک سنت دیگر افزایش یافته و به گالنی ۲.۸۵ دلار رسیده که در مقایسه با قیمت زمان مشابه پارسال ۴۷ سنت افزایش یافته است.

انتهای پیام/ق

منبع : farsnews
admin بازدید : 181 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری (fars)، «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با «کارلوس هاتیوا» سفیر و نماینده دائم اکوادور و رئیس گروه ۷۷ کشور در حال توسعه دیدار و درخصوص موضوعات مختلف، رایزنی کرد.

در این دیدار، طرفین آخرین وضعیت روابط فیمابین، خصوصا همکاری‌های دو کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و فعالیت‌های گروه ۷۷ را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سفیر  و نماینده دائم کشورمان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت و همکاری بیشتر با این گروه در جهت تحقق اهداف آن، بر نقش گروه ۷۷ در هدایت صحیح فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان بین‌المللی توسعه صنعتی و سازمان بین‌المللی مقابله با جرم و مواد مخدر در جهت منافع کشورهای در حال توسعه و ایجاد توازن در تصمیمات این سازمان‌ها، تاکید کرد. 

غریب‌آبادی همچنین در این دیدار آخرین وضعیت  برجام پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق را تشریح کرد و افزود: دولت ترامپ با خروج از برخی ترتیبات بین‌المللی و همچنین برجام، درصدد تحمیل یکجانبه گرایی و مقابله جدی با چندجانبه گرایی است، اما خوشبختانه در این سیاست خود کاملا منزوی و تنها مانده و جامعه بین‌المللی، در کنار ایران اقدامات یکجانبه این کشور را به چالش جدی کشانده است. 

سفیر کشورمان همچنین بر اهمیت تقویت ادبیات و اسناد سازمان‌های بین‌المللی درخصوص مقابله با اقدامات قهری یکجانبه و ضرورت تقویت چندجانبه گرایی و نقش مهمی که گروه ۷۷ در این زمینه می‌تواند ایفاء کند، تاکید کرد.

رئیس گروه ۷۷ نیز در این دیدار، ضمن تمجید از نقش ایران در گروه ۷۷ و به ویژه اقدامات مهم آن به هنگام تصدی ریاست این گروه در سال گذشته، بر ضرورت فعالیت بیش‌تر این گروه در هماهنگی با کشورهای عضو تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم اکوادور موضع گروه ۷۷ و همچنین کشورش، اکوادور، در محکومیت اقدامات قهری یکجانبه را موضع اصولی خواند و بر ضرورت چندجانبه گرایی در عرصه بین‌المللی و مخالفت با یکجانبه گرایی تاکید کرد.

کارلوس هاتیوا ضمن حمایت از برجام و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت اجرای برجام، ابراز امیدواری کرد برجام در تمامی ابعاد آن و توسط تمامی طرف‌ها به خوبی اجرا شود.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 161 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری (fars)، چهارمین نشست مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و هلند به ریاست «علی چگنی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان و «جی وی بیوجن» مدیرکل کنسولی و سیاست‌های روادیدی وزارت امور خارجه هلند در شهر لاهه برگزار شد.
در این نشست که با حضور «علیرضا جهانگیری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و «یاپ ورنر» سفیر جدید هلند در کشورمان برگزار شد، طرفین ضمن ابراز رضایت از پیشرفت‌های حاصله در روابط دوجانبه  به خصوص در زمینه‌های کنسولی ،بر لزوم تقویت و تداوم توافقات نشست‌های قبلی کنسولی و ارتقای همکاری‌های کنسولی فیمابین و تسهیل و گسترش  ارتباطات مردمی بین دو کشور با نگاه به آینده تاکید کردند. 

 

 

در این نشست طرفین در خصوص افزایش همکاری‌های کنسولی و مهاجرتی دوجانبه، همکاری‌های قضایی، تسهیلات روادیدی برای تجار، سرمایه گذاران و نخبگان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اطلاع رسانی در مورد وضعیت اتباع دو کشور در کشور مقابل مذاکره و به توافق رسیدند.
علی چگنی در این نشست با اشاره به حضور جمع شایان توجهی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های هلند بر ضرورت ارائه تسهیلات ویژه برای تبادلات دانشگاهی بین دو کشور نظیر تبادل بورس ،استاد و دانشجو تاکید کرد. 
مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به عزم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر که علاوه بر تقدیم هزاران شهید و مجروح ، هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را در این مبارزه متحمل شده است، برای جلوگیری از سرازیر شدن مواد مخدر از مرزهای شرقی ایران به سمت اروپا اعلام آمادگی کرد.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد هلند و اروپا نیز در این مبارزه بیشتر مشارکت کنند.

چگنی افزود : وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آماده فراهم ساختن زمینه همکاری طرف‌های اروپایی و نهادهای ذیربط داخلی در حوزه‌های کنترل و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته است.
در چارچوب این نشست مقرر شد، توافقات صورت گرفته به صورت مرتب از سوی طرفین مورد پیگیری قرار گرفته و دور بعدی مذاکرات جهت نهایی کردن برخی از اسناد مورد توافق در تهران برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 193 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، گروه مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، درباره هرگونه همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم آمریکا علیه ایران بشدت هشدار داد.

به گزارش مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای نُجَباء، «سید هاشم الموسوی» سخنگوی این گروه مقاومت عراقی،‌ در واکنش به اظهارات  حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق درباره تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «آقای نخست وزیر، ما نه اکنون، نه هیچ زمان دیگر اجازه نخواهیم داد که عراق به ایالتی از ایالات آمریکا تبدیل شود».

وی ضمن درخواست از العبادی برای عدم همراهی با آمریکا در برابر ایران، و بیان این هشدار که «به شما می‌گوییم که با دشمن ایران همراهی نکن»، گفت: «ما ملت عراق چه زمانی جزء پروژه تحریم ملت‌ها بوده‌ایم؟ فرزندان عراق از چه زمانی شریک محور تروریسم آمریکایی بوده‌اند؟ محوری که به‌دنبال مداخله و تجزیه کشورها، ظلم به ملت‌ها و غارت ثروت‌هایشان است».

سخنگوی نجباء در ادامه با تأکید بر حمایت از ملل مسلمان در مقابل آمریکا افزود:« ملت بخشنده عراق نه فقط با مال، بلکه با جان خود در فلسطین و سوریه فداکاری کرده است. ما نه اکنون و نه هیچ زمان دیگر اجازه نخواهیم داد که عراق به ایالتی از ایالات آمریکا تبدیل و اراده آنان بر ما تحمیل شود... ما برای تثبیت حاکمیت عراق خون داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم کسی به استقلال ما دست‌اندازی کند».

الموسوی با تأکید بر اینکه دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد، افزود: «این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم. دو سوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند، پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند».

وی اضافه کرد: ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است. آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟».

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء که در مراسم بزرگداشت شهدا حضور یافته بود، در پایان سخنرانی خود بار دیگر العبادی را مخاطب قرار داد و گفت: «معلوم نیست چه کسانی به تو مشاوره می‌دهند! مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی؟! جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدایشان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟!».

روز چهارشنبه، حیدر العبادی پس از جلسه کابینه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «اساسا ما مخالف تحریم در منطقه هستیم. محاصره و تحریم، نظام‌ها را تضعیف نمی‌کند بلکه جوامع را نابود می‌کند... ما تحریم را خطایی راهبردی و نادرست می‌دانیم اما برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهیم بود. از آن حمایت نمی‌کنیم اما به آن پایبندیم». 

نخست‌وزیر عراق در حالی از پایبندی خود به تحریم آمریکا علیه ایران سخن گفت که یک روز قبل از او، فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق از عدم همراهی کشورش با تحریم‌های ایران سخن گفته و تأکید کرده بود که «شرایط عراق و ماهیت روابطش با ایران و منافع مشترک و بسیاری از مسائل دیگر، موجب می‌شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، دشوار باشد» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

منبع : farsnews
admin بازدید : 158 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری (fars)، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با رد مفاد بیانیه ۱۱ ماده‌ای نشست نمایندگان دائم سازمان همکاری اسلامی در جده، اتهامات وارده به کشورمان را شدیدا محکوم کرد.

بهرام قاسمی در این زمینه اظهار داشت: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم صدور ویزا از سوی عربستان سعودی امکان حضور در نشست‌های سازمان همکاری اسلامی در جده را ندارند و لذا این‌گونه بیانیه‌ها با اعمال فشار عربستان سعودی و به صورتی غیرمنصفانه و یکجانبه تهیه و منتشر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای متجاوز به یمن که مسئول بحران انسانی بیش از چند ساله و کشتار روزانه مردم بی دفاع یمنی با پیشرفته ترین خریدهای نظامی و ویرانی زیرساخت های این کشور هستند، برای سرپوش گذاشتن به جنایات خود و انحراف افکار عمومی منطقه و جهان، دست به صدور اینگونه بیانیه‌های بی ارزش و سوء استفاده از نهادها و سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم صدور اینگونه بیانیه‌ها به نام و با سوء استفاده از اعتبار سازمان همکاری اسلامی، علاوه بر ایجاد بی اعتمادی در بین اعضای آن، اتلاف سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشورهای عضو، ناکارآمد کردن سازمان در موضوعات و مسائل اصلی مبتلا به جهان اسلام را به دنبال دارد و موجب تضعیف جایگاه این سازمان در سطح بین‌المللی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 163 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری (fars)، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جنایت جدید ائتلاف سعودی - اماراتی در هدف قرار دادن اتوبوس حامل کودکان دانش آموز یمنی در شهر ضیحان استان صعده که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از اطفال بی گناه شد را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این جنایت جنگی از  مجامع بین‌المللی و حقوق بشری خواست به هر طریق ممکن مانع استمرار این جنایات از سوی کشورهای مهاجم  به یمن شوند.

قاسمی تاکید کرد: تشدید بمباران مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی نشان از شکست‌های پی در پی نیروهای ائتلاف در جبهه‌های جنگی داشته و با ابراز تاسف از استمرار حمایت تسلیحاتی برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از عربستان و امارات، افزود: آنان شریک در این جنایات جنگی بوده و باید پاسخگو باشند.

وی از سازمان ملل و کشورهای اثرگذار خواست تا تلاش‌های خود را برای توقف فوری حملات افزایش داده و تدابیر و اقدامات لازم را برای حفاظت از سلامت و امنیت غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان به کار گیرند.

به گزارش (fars)، جنگنده‌های سعودی، صبح امروز (پنجشنبه 9 آگوست)، شهر «ضحیان» واقع در استان «صعده» در شمال یمن را بمباران کردند.

پایگاه خبری جنبش انصارالله نیز اعلام کرد که در این حمله، یک بازار در شهر ضحیان هدف قرار گرفت که طی آن 39 شهروند یمنی کشته و 51 تن دیگر زخمی شدند که اغلب آنها کودک بودند.

امروز همچنین، حمله جنگنده‌های سعودی به «عبس» در استان «حجة»، 10 شهروند یمنی کشته و زخمی شدند.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 157 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری (fars)، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با حضور در دفتر جریان حکمت ملی با «سید عمار حکیم» رهبر این جریان و رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

تحولات سیاسی عراق و منطقه، روابط فیمابین دو کشور، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و پیامدهای آن بر منطقه از مهم‌ترین محورهای مورد گفت‌وگوی دو طرف بود.
سید عمار حکیم در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه افزایش تنش به سود هیچ یک از  کشورهای منطقه نیست، عنوان کرد: تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنایی به اراده بین‌المللی، تعهدات و توافق‌های امضا شده است.
وی بر لزوم توجه به گفت‌وگوها برای پشت سرنهادن بحران‌ها تاکید کرد و افزود: ما مجددا طرف‌های درگیر را به میز مذاکره و پرهیز از به کارگیری زبان تهدید و تحریم اقتصادی دعوت می‌کنیم.
رهبر جریان حکمت ملی در پایان بر اهمیت تقویت روابط دو کشور همسایه ایران و عراق تاکید کرد و اظهار داشت: این روابط در راستای منافع مشترک دو کشور است.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 151 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری (fars)، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی  وزارت امور خارجه ایران در ملاقات با «الگ سیرومولوتوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در ‌امور‌ مبارزه با تروریسم، همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو‌ کشور را در این‌ خصوص مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد. 
در این‌ دور‌ از رایزنی‌ها که‌ در مسکو برگزار شد، همکاری‌ها و تعاملات دو کشور در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی به ‌ویژه داعش در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

دهقانی با اشاره به علل ریشه‌ای تروریسم‌ و ‌افراط گرایی در منطقه، بر لزوم هماهنگی دو دولت برای مقابله جدی و عملیاتی با تروریسم‌ در منطقه و‌ تقویت همکاری‌ها تاکید کرد.

الگ سیرومولوتوف با اشاره به عزم فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم، خواستار تقویت و ارتقای مناسبات دو کشور برای پیشگیری از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در دیگر کشورهای منطقه شد.
طرفین با تشریح تلاش‌های دولت‌های متبوعشان در سطح ملی و بین‌المللی پیرامون تقویت ظرفیت‌های تقنینی، اجرایی و قضایی، بر عزم راسخ کشورهایشان برای همکاری با سایر دولت‌ها تاکید کردند. 
طرف روس از هیات ایرانی برای شرکت در‌ کنفرانس مبارزه با انتقال غیرقانونی سلاح برای تروریست‌ها که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در مسکو برگزار شود، دعوت کرد. 
انتهای پیام/

منبع : farsnews
admin بازدید : 159 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، دولت سوئیس ضمن ابراز تأسف از اقدام آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران، به شرکت‌های این کشور توصیه کرده با کسب اطلاعات لازم، روابط تجاری با ایران را ادامه دهند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک دستور اجرایی روز دوشنبه، آغاز تحریم‌های این کشور علیه ایران در زمینه‌های دلار، مبادله فلزات، زغال‌سنگ، نرم‌افزارهای صنعتی و خودروسازی را اعلام کرد.

ترامپ چند ماه قبل‌تر، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، با نقض تعهدات آمریکا در برجام به مشارکت این کشور در این توافق هسته‌ای پایان داد و اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

«فابیان ماین‌فیش»، وزیر امور اقتصادی  سوئیس گفت: «تصمیم‌های آمریکا در زمینه تحریم‌ها اثری بر وضعیت حقوقی سوئیس در قبال ایران ندارند.»

به نوشته پایگاه swiss.info «ماین‌فیش» در عین حال خاطرنشان کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر شرکت‌هایی که با ایران مبادلات تجاری دارند اثرگذار خواهند بود.

او گفت: «سوئیس تأسف خود را از این بابت که وضعیت تحریم‌ها علیه ایران بار دیگر رو به وخامت گذاشته، ابراز می‌دارد.»

او گفت دولت سوئیس از منافع اقتصادی این کشور دفاع خواهد کرد اما نمی‌تواند واکنش شرکت‌ها به فضای جدید را به آنها دیکته کند. او در ادامه تأکید کرد: «دولت، توصیه می‌کند شرکت‌ها روابط تجاری خودشان با ایران را پیگیری کنند و درباره وضعیت موجود، اطلاعات کسب کنند.»

شرکت سوئیسی نستله به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی دنیا روز سه‌شنبه گفت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تغییری در وضعیت مبادلات این کشور ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/ 

منبع : farsnews
admin بازدید : 147 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری (fars)، «جارت بلانک» معاون مسئول هماهنگ‌کننده امور اجرای برجام در وزارت خارجه دولت سابق آمریکا روز پنجشنبه گفت تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران به اندازه سال‌های قبل اثرگذار نخواهند بود. 

بلانک در مصاحبه‌ای با اندیشکده «کارنگی» که روز پنج‌شنبه منتشر شد، درباره موضوع تحریم‌های ایران گفت برخی از بزرگترین مشتری‌های نفتی ایران، قانونی بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول ندارند.

وی درباره قصد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای تحریم‌های نفتی علیه ایران از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) گفت: «دسته دیگری از کشورها هستند که اتفاقاً بزرگترین مشتری‌های نفتی ایران هستند مثل چین، هند و ترکیه؛ آنها نمی‌خواهند با ما در زمینه کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران همکاری کنند.»

بلانک گفت: «این کشورها، قانونی بودن تحریم‌های ثانویه‌ای که ما می‌خواهیم علیه کشورهای ثالث اعمال کنیم را نمی‌پذیرند. در سال ۲۰۱۲، ما به صورت بسیار بی‌سر و صدا و با دیپلماسی زیاد توانستیم این کشورها را مجاب کنیم که واردات نفتشان از ایران را، بدون اذعان رسمی به قانونی بودن تلاش‌های ما کاهش دهند. سئوال این است که دولت ترامپ چه کاری انجام خواهد داد.»

 او با اشاره به اینکه چین گفته با درخواست آمریکایی‌ها برای کاهش خرید نفت از ایران موافقت نخواهد کرد گفت: «این، به طرز محسوسی توانایی ما را برای اعمال فشار بر ایران کاهش می‌دهد.»

این مقام سابق آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران به چه نتیجه‌‌ای منجر خواهد شد گفت: «مطمئن‌ترین پیش‌بینی که می‌توانم بکنم این است که با تحریم‌های ترامپ فشار اقتصادی کمتری روی ایران وارد خواهد آمد تا فشارهایی که با تحریم‌های اوباما وارد آمد.»

وی در ادامه گفت: «علت این موضوع آن است که در دوران اوباما، ما از مشارکت گسترده‌ای برخوردار بودیم که تمامی شریکان تجاری اصلی ایران را شامل می‌شد. بعضی از آنها را شاید بتوان الان مجاب کرد که تا حدی با ما همراه شوند، اما در واقع هیچ کس با ما در این قضیه همکاری نمی‌کند.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند ۱۲۴۵ (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه ۱۸۰ روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند.

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد. 

در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از اجرایی شدن «برجام» و رفع شدن این تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود.

برخی از مقام‌های دولت ترامپ در ابتدا گفتند واشنگتن قصد دارد میزان خرید نفت از ایران را به صفر کاهش دهد، اما بعداً از این اظهارات عقب‌نشینی کردند. 

انتهای پیام/ق

منبع : farsnews
admin بازدید : 188 جمعه 19 مرداد 1397 نظرات (0)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری (fars)، در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، خبرنگاری از او موضع اسلام آباد درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران را جویا شد.

بنا بر گزارش پایگاه «پاکستان تودی»، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «ما در حال بررسی پیامدهای اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم».

«محمد فیصل» البته افزود: «البته پاکستان به عنوان یک کشور مستقل، برای خود حق پیگیری منافع اقتصادی و تجاری مشروع را در حین احترام گذاشتن به رژیم حقوق بین‌الملل محفوظ می‌داند».

اظهارات این مقام پاکستانی در حالی صورت گرفته که روز پنجشنبه در خبرها آمده بود که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در تماس تلفنی با «عمران خان» برنده انتخابات اخیر پاکستان و نخست‌وزیر آتی این کشور رایزنی و او را برای سفر به تهران دعوت کرد.

انتهای پیام/

منبع : farsnews
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟